Konkurs uniwersytecki Heimtextil – młode talenty będą widoczne na całym świecie

Niezwykłe materiały, koncepcje funkcjonalne i tkaniny o wartości emocjonalnej: konkurs uniwersytecki daje młodym talentom wyjątkową okazję do zaprezentowania koncepcji projektowych w Heimtextil. Uczestnicy mogą dać upust swojej kreatywności w zakresie koncepcji i realizacji.

Od dzieł o podwójnej interpretacji, przez modułowe dywany tuftowane, po eksplorację tekstyliów jako potencjalnej pamięci: co roku studenci szkół projektowania na całym świecie mają szansę zgłosić swoje najnowsze i najbardziej niezwykłe projekty, a ich koncepcje zostaną ocenione przez wybrane jury złożone z ekspertów w oparciu o szereg kryteriów niech. „Jako organizatorzy targów ważne jest dla nas inwestowanie w transfer wiedzy. Ponieważ na kreatywność należy patrzeć całościowo. Branża potrzebuje młodych i niekonwencjonalnych podejść, które chcielibyśmy promować i rozwijać w ramach naszego konkursu uniwersyteckiego” – mówi Olaf Schmidt, wiceprezes ds. tekstyliów i technologii tekstylnych w Messe Frankfurt.

„Pod wzorem”. Zdjęcie: Rebecca Milautzcki

Swoje projekty zaprezentuje trzech finalistów

W tym roku spośród 28 nadesłanych prac trzech wybitnych artystów będzie miało niepowtarzalną okazję bezpłatnie i wyłącznie na Heimtextil 2024 zaprezentować swoje prace – reprezentując jednocześnie swoją uczelnię. W dniach 9-12 stycznia 2024 zwycięzcy będą mieli możliwość nawiązania kontaktów na poziomie międzynarodowym i nawiązania cennych kontaktów biznesowych poprzez własne stoisko targowe w Hali 3.0 w obszarze New & Next. Cały światowy przemysł również czerpie korzyści ze świeżych pomysłów i kreatywnych umysłów, które odkrywają nowe sposoby myślenia i opracowują pomysły nadające się na rynek.

Wizje twórcze: Udane projekty Konkursu Uczelnianego 2023

Od niekonwencjonalnych wymiarów wzorów, przez funkcjonalne elementy modułowe, po tkaniny jako środek komunikacji – trzy projekty o zasadniczo różnych podejściach, które zaimponowały jury oryginalną koncepcją.

Zwyciężczyni Rebecca Milautzcki tak opisuje swoją pracę pt. Poniżej wzoru: „Niejednoznaczność pracy polega na regulowanym schemacie rozwoju i czterech określonych wymiarach wzorca, które tworzą estetyczną, skonstruowaną formułę niejednoznaczności. Niejednoznaczność jest inscenizowana poprzez połączenie przezroczystości, materialności i trójwymiarowości struktur wiążących.” Rebecca Milautzcki opracowała ten projekt w ramach studiów magisterskich w zakresie sztuki tekstylnej / projektowania tekstyliów we współpracy z Uniwersytetem Zachodniej Saksonii w Zwickau.

Oprócz czarno-białego przedstawienia istnieje również bardzo kolorowy i funkcjonalny projekt, zrealizowany przez Tasję Videmšek: „W moim projekcie tekstyliów domowych inspirowanym Bauhausem skupiłem się na modułowości produktów i opracowałem modułowy dywan tuftowany, który może można dostosować w zależności od potrzeb pomieszczenia, można je dowolnie zestawiać, tworząc różne kompozycje. Zainspirowani ruchem Bauhaus, zbadano różne obszary projektowania, zachowując jednocześnie wizję tego ruchu i przekładając ją na współczesne środowisko życia” – wyjaśnia Videmšek o swoim projekcie. Studiuje projektowanie tekstyliów i mody na uniwersytecie w Lublanie, a wyniki udało jej się opracować również w ramach studiów magisterskich.

Svenja Bremen, absolwentka studiów magisterskich na kierunku projektowanie mody / kostiumy / projektowanie tekstyliów w HAW Hamburg, została trzecią zwyciężczynią konkursu. Tak skomentowała swój projekt: „Miękkie wspomnienia to projekt badawczy, w ramach którego badałam tekstylia jako potencjalną pamięć. Szczególnie ważne było dla mnie znalezienie sposobu na umieszczenie osobistych wspomnień w tkaninach, aby zwiększyć ich wartość i zachęcić do pełnego szacunku traktowania. Tekstylia powinny być czymś więcej niż tylko tkaninami; służą jako potężne środki komunikacji, nośniki znaczeń i nośnik pamięci”.

Źródło: https://www.moebelmarkt.de/